Přes 700 účastníků se v průběhu července a srpna zapojilo do dotazníkového průzkumu a svými názory tak aktivně přispělo k vytvoření obsahu nové webové prezentace biskupství českobudějovického.
Až 89% respondentů hledá církevní tématiku na internet jako na hlavním informačním kanálu. Účastníci průzkumu pak uvítají události z biskupství a diecéze, události o místní i globální Církvi, o její veřejné činnosti. Dále o významných svátcích a rovněž informace a návody k tzv. „životním situacím“ jako je křest, svatba ad. V dotazníkovém šetření tuto možnost hledala až ⅕ respondentů.
Vaše názory zohledníme při přípravě nové webové prezentace.
Průzkum proběhl dvojím způsobem:
Focus Group
Se zástupci cílových skupin jsme provedli moderovanou debatu nad stávajícími webovými stránkami a možnostmi, které by tito respondenti uvítali.
Veřejný uživatelský dotazník
Zaměřili jsme jej na sběr informací ve velkém množství. Jak na námi nabízený obsah pohlížejí velké skupiny lidí a jaký tip informací by uvítali. Díky dotazníku jsme získali dostatečně hodnotný vzorek názorů, které při tvorbě nových stránek zohledníme.
Shrnutí:
Věřící lidé v českobudějovickém regionu
Skupina věřících uživatelů, kterým je budějovická diecéze blízká a často o ní hledají informace. Informace, které je nejčastěji zajímají:
- Události, které se v rámci biskupství a diecéze konají – ať už přímo lokálně v Českých Budějovicích, tak i v ostatních vikariátech (kulturní akce, významné poutě, významné mše atd.).
- Církevní informace v globálním přesahu – významné události nebo aktuality, které se odehrávají na celorepublikové nebo i zahraniční úrovni (biskup, papež, Vatikán, atd.).
- Jak církev pomáhá a kde – informace o sbírkách, co se za ně realizovalo, kde a kdo za nimi stál.
- Struktura a informace o organizaci samotné – kdo je hlavním biskupem, kdo vede církev, jak se církev organizačně dělí atd.
- Bohoslužby – lidé o tyto informace jeví zájem, ale většina z nich využívá již k tomu určený portál cirkev.cz.
Široká veřejnost v Jihočeském regionu
Skupina účastníků z řad široké veřejnosti – bez vztahu k církvi či určené víry.
- Uvítají informace o některých událostech, které mají s církví spojené a hledají je. Jsou to zejména významné svátky jako Velikonoce nebo Vánoce. Lidé často hledají význam, co to znamená, proč se slaví, zda je s tím spojená nějaká událost atd.
- Informace k tzv. „životním situacím“ – v případech, kdy uživatelé vstupovali např. do manželství s osobou církevně zaměřenou, rádi by nalezli informace o: církevním svatebním obřadu, křest dítěte nebo případném rozvodu. V dotazníkovém šetření tuto možnost hledala až ⅕ respondentů.
Výsledky z dotazníkového šetření:
- Až 89% respondentů využívá pro hledání církevní tématiky internet jako hlavní informační kanál.
- Lidé potom nejčastěji hledají (TOP 3): aktuální dění, bohoslužby, akce a pozvánky.
- Z pravidelného dění poté nejčastěji hledají: kulturní akce, informace z diecéze, mimořádné události a církevní obřady.
- Ze skupiny věřících a nevěřících respondentů ví, jak pomáhá církev svému okolí průměrně pouze 19%.
- 64% respondentů by rádo církevní instituci viděla na sociální síti. Z toho 88% procent na Facebooku.